Gravel – wszystko co powinieneś wiedzieć o rowerze szutrowym
Gravel to w ostatnich latach najczęściej omawiany typ roweru w czasopismach branżowych i portalach rowerowych. Coś co z założenia miało być bardzo prostą konstrukcją staje się coraz bardziej skomplikowane i zaawansowane technologicznie. Gravel w porównaniu do roweru przełajowego zanotował gigantyczny skok, a niektóre modele nie przypominają już prostego i bezawaryjnego roweru, którym były na początku. Gravele z amortyzacją, a nawet ramy full suspension to kierunek w którym zmierzają najwięksi producenci tacy jak: Specialized, Trek czy Cannondale. Są to jednak pojedyncze modele z najwyższej półki, a większość rynku gravelowego stanowią sprawdzone, sztywne i wytrzymałe szutrówki. Można odnieść wrażenie, że ich cena także się już ustabilizowała i o ile na początku dopłacaliśmy za to, że rower był pożądaną nowością to teraz trochę spowszedniał i raczej nie różni się znacząco od szosy czy MTB na podobnym poziomie osprzętu. Jest jednak kilka szczegółów, które wyróżniają rowery gravelowe i sprawiają, że śmiało można mówić o nich jako o odrębnej grupie rowerów. Nie są to z pewnością tylko rowery szosowe z terenowymi oponami. Nie są to też rowery przełajowe, ani tym bardziej MTB.
Czym wyróżnia się rower gravelowy
Rower szutrowy charakteryzuje się tym, że można na nim jeździć po lesie lub właśnie po szutrze (jak sama nazwa wskazuje), przyjmując pozycję jak na rowerze szosowym. Prawie, bo geometria ramy wymusza mniej agresywną pozycję, która daje lepszą kontrolę nad rowerem, komfort i większe pole widzenia. Jest to też zasługa kierownicy, która choć z pozoru przypomina klasycznego baranka to ma jednak kilka dość istotnych różnic. Jedną z nich są mocno wygięte na boki końcówki kierownicy, czyli tzw. dolny chwyt. Sama kierownica też jest zwykle nieco szersza, niż szosowe 42-44mm.
Rama, widelec i hamulce w gravelu
Oprócz wspomnianej geometrii rama nie różni się znacząco od tej spotykanej w szosówkach. Znajdziemy gravele zarówno aluminiowe jak i wykonane z włókna węglowego. Tak samo jak w innych rowerach mamy tutaj chowane w ramie przewody hamulcowe i linki do przerzutek. Jedną z różnic jest natomiast pojemność tylnych widełek oraz widelca przedniego. W porównaniu do rowerów szosowych możemy tu zastosować opony nawet do 2,2 cala, ale standardem jest zwykle szerokość od 38 do 48mm. Większość obecnie sprzedawanych modeli jest wyposażona w hydrauliczne lub (rzadziej) mechaniczne hamulce tarczowe. Dzięki temu łatwiej jest pomieścić szerszą oponę, ale przede wszystkim moc i modulacja siły hamowania są niewyobrażalnie lepsze, niż przy hamulcach szczękowych lub cantilever.
Typ napędu szutrowego
W ostatnich latach w końcu doczekaliśmy się dedykowanej do graveli grupy napędu. Shimano stworzyło grupę GRX, która występuje w kilku wariantach, które nieco różnią się między sobą. Świat wciąż nie zdecydował, czy gravel powinien mieć jeden czy dwa blaty z przodu i pewnie oba rozwiązania pozostaną w grze, bo oba mają swoich zagorzałych zwolenników jak i przeciwników, a ci z kolei mają wiele sensownych argumentów. Mamy więc napęd 1×11 lub 2×11. Klamkomanetki konstrukcyjnie różnią się od tych szosowych, ale są to jedynie detale. Możemy jednak korzystać z kaset zarówno szosowych o gęstszym stopniowaniu jak i kaset MTB o większym zakresie. Wszystko zależy od naszych upodobań oraz terenu, w który się wybieramy. Ciekawym rozwiązaniem jest na pewno grupa elektroniczna. Skuteczność i łatwość zmiany przełożeń jaką charakteryzują się napędy elektroniczne może jak najbardziej mieć uzasadnienie w rowerze szutrowym.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie gravela?
Oczywiście pierwszym kryterium jest cena lub pewien zakres, na który możemy sobie pozwolić. Z pewnością warto wybrać model wyposażony w hydrauliczne hamulce tarczowe. To ważniejsze, niż wybór pomiędzy aluminiową lub carbonową ramą. Napęd powinien odpowiadać naszym preferencjom oraz wymaganiom terenu. Oprócz dedykowanego Shimano GRX mamy także pancerny i piekielnie skuteczny SRAM Apex, który występuje również w wersji jednorzędowej, czyli 1×11. Opony są bardzo istotnym elementem, ale nie warto na ich podstawie decydować o wyborze rower, bo od razu lub po pewnym czasie i tak zmienimy je na nowe i zdecydowanie bardziej dopasowane do naszych potrzeb. Co innego maksymalna pojemność ramy i widelca. Lepiej wybrać ramę, która będzie mogła pomieścić szerszą oponę, nawet jeśli z początku nie planujemy jazdy w terenie, który wymaga gum o szerokości 2,2 cala.
Podsumowanie
Rower gravelowy to niesamowita zabawa i przyjemność z jazdy. Dostajemy bardzo uniwersalny rower, którym możemy szybko poruszać się po asfalcie, a gdy zajdzie taka potrzeba lub najdzie nas ochota bez trudu poradzi sobie w lżejszym terenie. Gravel to też doskonały wybór dla osób, które myślą o wyprawie w stylu bikepackingowym. Ten typ roweru jest po prostu do tego stworzony. Przede wszystkim jednak gravel to doskonała okazja, aby kupić sobie nowy rower, co zawsze wiąże się z ogromną przyjemnością. Czy można znaleźć lepszy powód?
Artykuł powstał przy współpracy z rowertour.com – sklep rowerowy online.